SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA SUATU PENGENALAN
Definisi sistem pendidikan di Malaysia
Sistem pendidikan di Malaysia merupakan
satu usaha yang sistematik yang dilakukan oleh masyarakat untuk menyampaikan
pengetahuan dan kemahiran kepada ahlinya dalam usaha untuk memperkembangkan
potensi diri dan masyarakat. Sistem pendidikan di Malaysia berkembang melalui
tiga tahap iaitu, sebelum kemerdekaan, era penjajahan dan selepas merdeka.
Sistem pendidkan ketika sebelum kemerdekaan
telah menggunakan empat laporan iaitu Laporan Barnes, Laporan Fenn-Wu, Laporan
Cheeseman dan Ordinen Pelajaran 1852. Manakala pada era penjajahan pula, sistem
pendidikan dibahagikan kepada dua iaitu sistem pendidkan secular dan sistem
pendidikan vernacular. Seterusnya, sistem pendidkan selepas kemerdekaan telah
menggunakan Penyata Razak, Aminuddin Baki, Akta Pendidikan 1964 dan Laporan
Rahman Talib.
Tahap pendidikan di Malaysia sebelum kemerdekaan
Pendidikan di Malaysia
terdapat tiga tahap iaitu sebelum kemerdekaan, era penjajahan dan selepas
kemerdekaan. Pada zaman sebelum kemerdekaan, pendidikan dijalankan di
rumah-rumah imam dan sekolah pondok. Pendidikan yang dijalankan tiada sukatan
pelajaran yang ditetapkan dan lebih kepada pembelajaran yang tidak formal.
Selain itu, ilmu yang dipelajari adalah ilmu berkaitan dengan agama sahaja
seperti, pengajaran al-Quran, fiqh dan mereka sangat menekankan adab dalam
menuntut ilmu. Pada zaman ini juga terdapat empat laporan, berikut adalah
laporan yang wujud pada zaman sebelum kemerdekaan:-
Laporan
Barnes (1950)
Laporan Barnes diketuai oleh L.J Barnes (Pengarah bahagian latihan sosial universiti Oxford ketika itu) dan disediakan pada tahun1951. Laporan ini disediakan dengan tujuan untuk menyiasat kedudukan dan memperbaiki pendidikan orang Melayu. Terdapat beberapa cadangan yang dikemukakan dalam laporan ini:-
1. Hendaklah menubuhkan dua
jenis sistem sekolah.
2. Satu jenis sekolah
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
3. Pelajaran bahasa Cina
dan Tamil akan disediakan jika terdapat 15 orang atau lebih yang ingin
mempelajari bahasa ibunda mereka.
4. Bahasa Melayu wajib
diajar di sekolah Inggeris dan bahasa Inggeris wajib diajar di sekolah Melayu.
5. Sekolah dwibahasa harus
ditubuhkan, hanya bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai pengantar.
6. Sekolah Vernakular dalam
bahasa Melayu, Cina dan Tamil ditukar kepada sekolah Kebangsaan. Di mana hanya
menggunakan bahasa Kebangsaan iaitu bahasa Melayu.
Laporan
Fenn-Wu (1951)
Diketuai oleh Dr. Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu- Negera Cina) dan Wu (Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu). Mereka mengkaji semula Laporan Barnes serta melayan kehendak masyarakat Cina yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya orang Cina. Terdapat beberapa cadangan yang dibuat, kemudiannya menjadi asas kepada Ordinan Pelajaran (1952). Terdapat beberapa syor yang terkandung dalam laporan Fenn-Wu:-
1. Sekolah Vernakular
dibenarkan berfungsi dan menggunakan tiga bahasa iaitu Melayu, Cina dan Tamil.
2. Sekolah-sekolah aliran
Kebangsaan dikekalkan penggunaan bahasa Inggeris.
3. Sekolah-sekolah
Vokasional terus dikembangkan untuk menampung keperluan tenaga pekerja mahir
yang diperlukan untuk pembangunan tenaga.
Ordinan Pelajaran
1952
Ordinan pelajaran 1952
merupakan satu jawatankuasa yang ditubuhkan oleh kerajaan british untuk
mengkaji semula laporan Barnes dan fen-wu. Ordinan peladjaran 1952 ini
tidak menjadi kenyataan disebabkan masalah kewangan.
1. mengadakan dua jenis
sekolah iaitu sekolah yang menggunakan bahasa melayu dan bahasa inggeris
sebagai bahasa pengantar
2. sistem pendidikan
ssekolah kebangsaan dilaksanakan melalui pengenalan bahasa inggeris secara
beransur-aansur di sekolah melayu, cina dan tamil.
3. bahasa melayu dan
bahasa inggeris juga mula dikuatkuasakan di sekolah cina dan tamil
4. sekolah jenis
kebangsaan inggeris dikekalkan
5. sekolah sekolah
vokasional diperkembangkan
6. pendidikan agama
diadakan di waktu persekolahan unyuk murid-murid beragama islam.
LAPORAN CHESSMAN
Disediakan oleh Mr H.R
Chessman, timbalan pengarah pendidikan pada tahun 1946. rancangan chessman
merupakan rancangan pertama yang dilakukan untuk polisi pendidikan di bawah
pentadbiran malayan union. Rancangan Chessman merupakan usaha untuk menyusun
semula polisi pendidikan di tanah melayu.
1. pendidikan peringkat
rendah (asas) secara percuma dalam semua bahasa pengantar.
2. pendididkan peringkat
menengah (sekolah pertengahan dan tinggi ) yang menggunakan bahasa inggeris, bahasa
melayu, dan bahasa tamil sebagai bahasa pengantar.
3. Bahasa Inggeris
merupakan matapelajaran wajib di semua sekolah vernakular.
Ulasan
Catat Ulasan