BAB 9: SISTEM PENDIDIKAN ISLAM MESIR : MODEL PERBANDINGAN GLOBAL


1.      Muhammad Ali Pasha.
*      Nama sebenar Muahammad Ali Pasha al-Mas’ud Ibnu Agha.
*      Dikenali sebagai Mehmet Ali Pasha.
*      Berketurunan Turki.
*      Lahir pada tahun 1765 masihi di Kavala, Macedonia, Rumeli, Eyalet (sekarang dikenali sebagai Yunani).
*      Meninggal dunia pada tahun 1849 di Cairo, Mesir.
*      Beliau adalah wali Mesir dan Sudan.
*      Dianggap sebagai Pembina Mesir moden yang bermaksud membangun atau mempertahankan Negara Mesir sebagai Negara yang moden.
*      Sumbangan beliau terbahagi kepada 4:-
Politik luar negeri
Politik dalam negeri
Ekonomi
Pendidikan
-Buat hubungan baik dengan negera luar dan mementingkan ilmu pengurusan.
-Melantik tentera Mesir.
-Menubuhkan sekolah military (tentera).
-Membangunkan system pengairan dan system kesuburan tanah.
-Tahun 1815 masihi membina sekolah angkatan tentera darat.
-1816 masihi sekolah teknik.
-1827 masihi sekolah perubatan.
-1829 masihi sekolah Farmasi.
-1834 masihi sekolah tinggi teknologi.
-1836 masihi sekolah penterjemahan. Beliau banyak  menghantar pelajar ke Prancis untuk belajar ilmu sains dan teknologi Barat.

2.      Al-Tahtawi
*      Nama sebenar Rifa’ah Badawi Rafi’ al-Tahtawi.
*      Lahir pada 1801 masihi.
*      Meniggal pada 1873 masihi.
*      Mempelajari peradaban Barat dan kemajuan yang dicapai di institusi di Egypt.
*      Belajar dalam bahasa Perancis secara sistematik berhasil menterjemahkan 12 buku ke dalam bahasa Arab.
*      Diberikan kepercayaan untuk mendirikan sekolah penterjemahan tahun 1836.
*      Sekolah ini meliputi ilmu perubatan dan sastera.
*      Antara buku penulisan beliau adalah Biografi Politik, Ilmu Bumi, Ilmu Logik.

3.      Jamaluddin al-Afghani
*      Nama penuh Sayyid Jamaluddin al-Afghani.
*      Lahir di Asad Abad.
*      Tahun 1839 masihi.
*      Meninggal dunia di Istanbul Turki pada tahun 1897.
*      Belajar bahasa Arab dan ilmu – ilmu lain seperti Hadis, Tafsir, Tasawuf dan Falsafah.
*      Pada usia 20 tahun beliau menjadi pembantu Muhammad Khan di Afghanistan.
*      Pada tahun 1864 masihi menjadi penasihat Syer Ali Khan.
*      Beliau juga menjadi perdana menteri semasa pemerintahan Muhammad Azham Khan.
*      Mempunyai kecerdasan dan keperibadian yang menarik.
*      Sumbangan/pemikiran/ideologi:-
1.      Mengembalikan kejayaan umat Islam di masa lampaudan sekaligus menghadapi dunia moden.
2.      Pemerintahan harus patuh kepada undang-undang.
3.      Tiada pemisah antara agama dan politik.
4.      Perasaan simpati antara umat Islam harus dihidupkan kembali.


4.      Muhammad Rasyid Ridha
*      Nama sebenar Muhammad Rasyid bin Ali Ridha bin Muhammad Syam Al-Din Al-Qalamuny.
*      Lahir pada tahun 1282 H / 1865M.
*      Beliau merupakan bangsawan Arab.
*      Beliau merupakan keturunan langsung dari Sayyidina Husin bin Ali dan Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW.
*      Keluarga Rasyid Ridha telah dikenali sebagai lingkungan keluarga yang sangat taat kepada agama serta menguasai ilmu-ilmu agama.
*      Pemikiran/ sumbangan/ ideology:-
                                                  i.      Dalam bidang keagamaan dan kepercayaan
·         Anjurkan supaya bertoleransi bermazhab dihidupkan.
·         Pembaharuan dalam bidang hokum dan penyatuan mazhab hukum.
                                                ii.      Pendidikan dan ilmu pengetahuan peradaban Barat
·         Memasukkan ilmu-ilmu umum ke dalam lembaga pendidikan milik umat Islam.
·         Membentuk lembaga pendidikan yang bernama al-Dakwah wal Irsyad pada tahun 1912 di Cairo Mesir.
                                              iii.      Politik dan social kemasyarakatan
·         Mengusulkan penyelenggaraan suatu pilihan raya Islam di Cairo Mesir yang dihadiri oleh wakil-wakil dari semua Negara Islam dan seluruh umat Islam.
SEJARAH PENDIDIKAN DI MESIR

Semasa penjajahan Napoleon
Selepas penjajahan Napoleon
1798 – Napoleon masuk ke Mesir dan menjajah.

TUJUAN:-
1)      Tujuan utama adalah untuk menjajah India tetapi menggunakan Negara Mesir sebagai jalan tengah.
2)      Napoleon belayar dari pelabuhan yang dipanggil TOLON yang diikuti dengan tenteranya sebanyak 36 000 ke Iskandariah.
v  Sebelum ke Iskandariah mereka melalui sebuah tempat bernama MALTA dan menguasainya.
v  Selepas itu mereka ke Iskandariah untuk menguasainya tetapi hamper terbunuh.

Pelabuhan Tolon                     Iskandariah
                                Malta
ü  Kenapa pilih Mesir?
1.      Jalan tengah.
2.      Membuat revolusi di mana Napoleon menjajah.
3.      Ada kelebihan pada tentera Napoleon (panglima Perancis).
ü  Selepas 3 tahun
-          Operasi penjajahan Napoleon (selama 3 tahun)
-          Masyarakat Mesir memberontak.
-          Masyarakat melakukan satu pemberontakanyang hebat di Kaherah.
-          Oleh itu,operasi Perancis terhenti dan pemerintahannya dihancurkan oleh masyarakat Mesir.



ü  Muhammad Ali Pasha al- Mas’ud Ibn Agha.
ü  Mendekati masyarakat Mesir.
ü  Jalankan hubungan dengan pemerintah (sebab pemerintah telah mengenakan cukai yang sangat tinggi).
-          Dia nak runding dengan pemerintah.
-          Pemimpin Mesir (Mamalik) dan puaknya mengundurkan diri dan lari ke Kaherah.
ü  Pasha Ali menguasai Mesir.
ü  Kursyid Pasha cuba rampas kepimpinan Ali Pasha.
ü  Malangnya tidak berjaya, Kursyid Pasha mengundurkan diri.

KRONOLOGI

Tarikh
Peristiwa
Abad ke 18
-          Pendidikan dilakukan di masjid (Badan Wakaf).
-          Masjid pertama di Fusthanth (Amr Ibn Ash).
1256-1285
-          Jatuhnya kota Baghdad ke tangan bangsa Mongol yang dipimpin oleh Hulagu Khan. (kejatuhan pemerintahan Islam)
1798-1799
-          Permulaan kedatangan Napoleon.
1815
-          Sekolah tentera ditubuhkan.
1816
-          Sekolah teknik ditubuhkan.
1827
-          Sekolah kedoktoran ditubuhkan.
1833
-          Penggunaan pendidikan secara tradisional (pemerintah Ali Pasha).
-          Pembangunan 10 buah sekolah dasar (rendah).
1923
-          Peluasan pendidikan.
1935
-          Peluasan pendidikan disepakati.
1937
-          Serah sistem pendidikan ke seluruh pejabat di daerah masing-masing,.
1944
-          Hapus biaya sekolah pada sekolah-sekolah dasar.
1949
-          Bebas dari membayar pembelian buku.
1953-1960
-          Dikeluarkan berbagai perundingan pendidikan.
1983
-          Pindahan pelajaran bahasa asing tingkatan 1 ke tingkatan 2.
1992-1993
-          Pihak university al-Azhar mula hantar sebahagian pelajar Malaysia ke cawangannya di luar Kaherah Iskandariah, Damanhur, Tanta, Mansurroh, Zaqazik, Shibia El-Kom dan Dumyat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 3:SISITEM PENDIDIKAN PONDOK

Bimbingan dan Kaunseling

SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA SUATU PENGENALAN