BAB 9: SISTEM PENDIDIKAN ISLAM MESIR : MODEL PERBANDINGAN GLOBAL
1.
Muhammad Ali Pasha.
Nama sebenar Muahammad Ali Pasha al-Mas’ud Ibnu Agha.
Dikenali sebagai Mehmet Ali Pasha.
Berketurunan Turki.
Lahir pada tahun 1765 masihi di Kavala, Macedonia, Rumeli, Eyalet
(sekarang dikenali sebagai Yunani).
Meninggal dunia pada tahun 1849 di Cairo, Mesir.
Beliau adalah wali Mesir dan Sudan.
Dianggap sebagai Pembina Mesir moden yang bermaksud membangun atau
mempertahankan Negara Mesir sebagai Negara yang moden.
Sumbangan beliau terbahagi kepada 4:-
Politik luar negeri
|
Politik dalam
negeri
|
Ekonomi
|
Pendidikan
|
-Buat hubungan baik dengan negera luar dan mementingkan ilmu
pengurusan.
|
-Melantik tentera Mesir.
-Menubuhkan sekolah military (tentera).
|
-Membangunkan system pengairan dan system kesuburan tanah.
|
-Tahun 1815 masihi membina sekolah angkatan tentera darat.
-1816 masihi sekolah teknik.
-1827 masihi sekolah perubatan.
-1829 masihi sekolah Farmasi.
-1834 masihi sekolah tinggi teknologi.
-1836 masihi sekolah penterjemahan. Beliau banyak menghantar pelajar ke Prancis untuk belajar
ilmu sains dan teknologi Barat.
|
2.
Al-Tahtawi
Nama sebenar Rifa’ah Badawi Rafi’ al-Tahtawi.
Lahir pada 1801 masihi.
Meniggal pada 1873 masihi.
Mempelajari peradaban Barat dan kemajuan yang dicapai di institusi
di Egypt.
Belajar dalam bahasa Perancis secara sistematik berhasil
menterjemahkan 12 buku ke dalam bahasa Arab.
Diberikan kepercayaan untuk mendirikan sekolah penterjemahan tahun
1836.
Sekolah ini meliputi ilmu perubatan dan sastera.
Antara buku penulisan beliau adalah Biografi Politik, Ilmu Bumi,
Ilmu Logik.
3.
Jamaluddin al-Afghani
Nama penuh Sayyid Jamaluddin al-Afghani.
Lahir di Asad Abad.
Tahun 1839 masihi.
Meninggal dunia di Istanbul Turki pada tahun 1897.
Belajar bahasa Arab dan ilmu – ilmu lain seperti Hadis, Tafsir,
Tasawuf dan Falsafah.
Pada usia 20 tahun beliau menjadi pembantu Muhammad Khan di
Afghanistan.
Pada tahun 1864 masihi menjadi penasihat Syer Ali Khan.
Beliau juga menjadi perdana menteri semasa pemerintahan Muhammad
Azham Khan.
Mempunyai kecerdasan dan keperibadian yang menarik.
Sumbangan/pemikiran/ideologi:-
1.
Mengembalikan kejayaan umat Islam di masa lampaudan sekaligus
menghadapi dunia moden.
2.
Pemerintahan harus patuh kepada undang-undang.
3.
Tiada pemisah antara agama dan politik.
4.
Perasaan simpati antara umat Islam harus dihidupkan kembali.
4.
Muhammad Rasyid Ridha
Nama
sebenar Muhammad Rasyid bin Ali Ridha bin Muhammad Syam Al-Din Al-Qalamuny.
Lahir
pada tahun 1282 H / 1865M.
Beliau
merupakan bangsawan Arab.
Beliau
merupakan keturunan langsung dari Sayyidina Husin bin Ali dan Sayyidatina
Fatimah binti Rasulullah SAW.
Keluarga
Rasyid Ridha telah dikenali sebagai lingkungan keluarga yang sangat taat kepada
agama serta menguasai ilmu-ilmu agama.
Pemikiran/
sumbangan/ ideology:-
i.
Dalam
bidang keagamaan dan kepercayaan
·
Anjurkan
supaya bertoleransi bermazhab dihidupkan.
·
Pembaharuan
dalam bidang hokum dan penyatuan mazhab hukum.
ii.
Pendidikan
dan ilmu pengetahuan peradaban Barat
·
Memasukkan
ilmu-ilmu umum ke dalam lembaga pendidikan milik umat Islam.
·
Membentuk
lembaga pendidikan yang bernama al-Dakwah wal Irsyad pada tahun 1912 di Cairo
Mesir.
iii.
Politik
dan social kemasyarakatan
·
Mengusulkan
penyelenggaraan suatu pilihan raya Islam di Cairo Mesir yang dihadiri oleh
wakil-wakil dari semua Negara Islam dan seluruh umat Islam.
SEJARAH
PENDIDIKAN DI MESIR
Semasa
penjajahan Napoleon
|
Selepas
penjajahan Napoleon
|
1798 – Napoleon masuk ke Mesir dan menjajah.
TUJUAN:-
1)
Tujuan utama
adalah untuk menjajah India tetapi menggunakan Negara Mesir sebagai jalan
tengah.
2)
Napoleon belayar
dari pelabuhan yang dipanggil TOLON yang diikuti dengan tenteranya sebanyak
36 000 ke Iskandariah.
v Sebelum ke Iskandariah mereka melalui sebuah tempat bernama MALTA
dan menguasainya.
v Selepas itu mereka ke Iskandariah untuk menguasainya tetapi hamper
terbunuh.
Pelabuhan
Tolon Iskandariah
Malta
ü Kenapa pilih Mesir?
1.
Jalan tengah.
2.
Membuat
revolusi di mana Napoleon menjajah.
3.
Ada kelebihan
pada tentera Napoleon (panglima Perancis).
ü Selepas 3 tahun
-
Operasi
penjajahan Napoleon (selama 3 tahun)
-
Masyarakat
Mesir memberontak.
-
Masyarakat
melakukan satu pemberontakanyang hebat di Kaherah.
-
Oleh
itu,operasi Perancis terhenti dan pemerintahannya dihancurkan oleh masyarakat
Mesir.
|
ü Muhammad Ali Pasha al- Mas’ud Ibn Agha.
ü Mendekati masyarakat Mesir.
ü Jalankan hubungan dengan pemerintah (sebab pemerintah telah
mengenakan cukai yang sangat tinggi).
-
Dia nak
runding dengan pemerintah.
-
Pemimpin
Mesir (Mamalik) dan puaknya mengundurkan diri dan lari ke Kaherah.
ü Pasha Ali menguasai Mesir.
ü Kursyid Pasha cuba rampas kepimpinan Ali Pasha.
ü Malangnya tidak berjaya, Kursyid Pasha mengundurkan diri.
|
KRONOLOGI
Tarikh
|
Peristiwa
|
Abad ke 18
|
-
Pendidikan
dilakukan di masjid (Badan Wakaf).
-
Masjid
pertama di Fusthanth (Amr Ibn Ash).
|
1256-1285
|
-
Jatuhnya kota
Baghdad ke tangan bangsa Mongol yang dipimpin oleh Hulagu Khan. (kejatuhan
pemerintahan Islam)
|
1798-1799
|
-
Permulaan
kedatangan Napoleon.
|
1815
|
-
Sekolah
tentera ditubuhkan.
|
1816
|
-
Sekolah
teknik ditubuhkan.
|
1827
|
-
Sekolah kedoktoran
ditubuhkan.
|
1833
|
-
Penggunaan
pendidikan secara tradisional (pemerintah Ali Pasha).
-
Pembangunan
10 buah sekolah dasar (rendah).
|
1923
|
-
Peluasan
pendidikan.
|
1935
|
-
Peluasan
pendidikan disepakati.
|
1937
|
-
Serah sistem
pendidikan ke seluruh pejabat di daerah masing-masing,.
|
1944
|
-
Hapus biaya
sekolah pada sekolah-sekolah dasar.
|
1949
|
-
Bebas dari
membayar pembelian buku.
|
1953-1960
|
-
Dikeluarkan
berbagai perundingan pendidikan.
|
1983
|
-
Pindahan
pelajaran bahasa asing tingkatan 1 ke tingkatan 2.
|
1992-1993
|
-
Pihak
university al-Azhar mula hantar sebahagian pelajar Malaysia ke cawangannya di
luar Kaherah Iskandariah, Damanhur, Tanta, Mansurroh, Zaqazik, Shibia El-Kom
dan Dumyat.
|
Ulasan
Catat Ulasan