Bimbingan dan Kaunseling



Tugasan 1

Definisi "Bimbingan Kaunseling" 
Bimbingan adalah bermaksud memberi panduan atau nasihat kepada seseorang manakala, Kaunseling membawa maksud menekankan tentang proses dimana seorang klien diberi peluang untuk menerokai aspek diri dan kehidupannya.

1.Konsep Bimbingan dan Kaunseling

Bimbingan 
-Proses membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan potensi mereka supaya dapat membuat pilihan bijak dari aspek peribadi , kerjaya, sosial, akedemik demi kepentingan individu.
-Proses pendididkan bagi memberi pertolongan positif kepada individu faham dirinya, gunakan potensi dan peluang pendidikan.

Kaunseling
-Proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan situasinya.
-Kaunseling  bukan sahaja membantu klien menyesuaikan diri dengan alam sosial semata-mata, tetapi menolong individu memahami kelebihan, kelemahan dan potensi diri (sesi kaunseling hendaklah bersemuka).

2. Perbezaan antara Bimbingan dan Kaunseling.

Aspek
Bimbingan
Kaunseling
Profesional
-tidak memerlukan psikologi
-khusus kepada guru
-perlukan psikologi
-mempunyai pengiktirafan kaunseling
Tempat
Di mana-mana sahaja
Bilik khas
Masa
Tidak mengira masa (berdasarkan berat mana kesalahan yang dilakuakan)
Waktu formal
Teori
Banyak teori
Merujuk pada masalah yang dihadapi

3.Matlamat Kaunseling

1) Mementingkan diri.
2) Menyakini diri dan orang lain.
3) Mudah mengeluarkan idea.
4) Sedar kesilapan diri.
5) Lebih bertanggungjawab.
6) Berkongsi pengalaman .
7) Bersikap lebih terbuka.
8) Bersifat lebih rasional.
9) Dapat berkogsi idea.
10) Membuat keputusan yang lebih tepat.
11) Meningkatkan sifat toleransi.
12) Menyelesaikan masalah secara berkumpulan.
13) Meningkatkan kemahiran berkomunikasi.

4.Prinsip Kaunseling

1) Peluang.
2) Tanggung jawab bersama.
3) Mengikut Prosedur dan Tatacara.
4) Hubungan mesra.
5) Tidak boleh dipaksa.
6) Dijalankan dalam bilik khas.
7) Diuruskan mengikut etika.

5.Kepentingan Kaunseling.

- Bantu pelajar berkembang dalam semua bidang.
- Bantu pelajar buat pilihan dalam peringkat persekolahan mereka.
- Bantu pelajar buat pemilihan kerjaya dan membuat persediaan.
- Menolong pelajar membuat penyelesaian di sekolah.
- Kenal pasti dan memotivasikan pelajaran.
- Kenal pasti jenis pertolongan yang diperlukan oleh pelajar.

6.Etika Kaunseling.

i)Sentiasa mengutamakan kepentingan klien dan tidak memperlatkan klien untuk kepentingan peribadinya sendiri.
- Kauselor mempunyai keinginan menolong.
-Mempunyai kebolehan untuk merasai dengan tepat apa yang klien sedang alami (empathy).
-Menghormati kputusan/ penentuan/ kehendak yang dibuat oleh klien.
-Kaunselor tidak mengambil kesempatan tersempatan terhadap klien dari aspek kewangan, seksual, emosi dan sebagainya.

ii)Menghormati hak peribadi klien dan menyifatkan segala maklumat yang diperolehi semasa kaunseling sebagai rahsia, melainkan jika mengikut budibicara kaunselor maklumat yang diperolehi boleh atau dianggap membahayakan klien atau orang lain dipersekitaran.

iii)Memelihara kesejahteraan fizikal dan psikologi kliennya.
-Kaunselor perlu memberi perlindungan jik terdapat unsur-unsur yang boleh melibatkan kecederaan pada klien.
-hati klien terlalu sensetif , kaunselor perlu berhemat/ berhikmah dalam menangani isu klien.

iv) Memberitahu tentang tanggungjawab klien dalam pembetukan tingah laku dan hendaklah menghormati apa-apa keputusan yang dibuat oleh klien.
-Memberi peluang klien menjelaskan kedudukan sebenar salah faham yang timbul.

v)Menjelaskan kepada klien tentang keputusan proses dan implikasi perkhidmatan kaunseling yang diberikan.
-Menyatakan jenis perkhidmatan kaunseling yag diadakan.
-Tindakan susulan utuk sesi berikutnya.

vi) Merujuk klien kepada pakar yang relevan sekiranya kaunselor berdaftar mendapati klien tersebut memerlukan perkhidmatan pakar di luar bidang kepakaran kaunselor berdaftar.
-Klien sakit jiwa, rujuk kepada uinit sakit jiwa.
-Klien bermasalah diluar bidang kepakaran kaunselor , sila rujuk kes tersebut kepada yang berkenaan.

7.Jenis-jenis perkhidmatan kaunseling di sekolah.
Jenis-jenis perkhidmatan bimbingan yang harus disediakan di sekolah-sekolah hendaklah  mengandungi sepulu aspek ;
1. Perkhidmatan inventori individu dan rekod.
2. Perkhidmatan memberi maklumat.
3. Perkhidmatan bimbingan kelompok.
4. Perkhidmatan kaunseling.
5. Perkhidmatan penempatan.
6. Perkhidmatan mencegah penyalahgunaan dadah.
7. Perkhidmatan  perundingan dan rujukan.
8. Perkidmatan penyelarasan sumber.
9. Perkhidmatan perbincagan dengan ibu bapa.
10. Perkhidmatan penlaian.
                                                
Perkhidmatan inventori individu dan rekod
·        Mengendalikan fail bimbingan bagi setiap murid.
·        Mengumpul dan merekod butir-butir berkaitan dengan penilaian dan pentafsiran minat murid-murid.
·        Mengawasi corak kehadiran murid-murid yang dirujuk untuk tujuan bimbingan dan kaunseling.
·        Menyelaras, menjaga dan menggemas kini rekod murid-murid.
·        Memberikan maklumat tentang pencapaian dan kemajuan murid-murid bermasalah untuk tujuan  pendidikan pemulihan.
·        Menjalankan kaji selidik dan membuat tafsiran tentang kes murid-murid jika perlu.

Perkhidmatan memberi maklumat
·        Mengumpul dan menyebarkan maklumat pelajaran, vokasional, latihan dan kerjaya kepada murid-murid. Hal ini dapat dilakukan melalui penerbitan risalah-risalah, buku-buku kecil, poster, bulletin serta pengendalian Hari Kerjaya dan Pameran Kerjaya.
·        Menambah dan mengemas  kini fail-fail maklumat kerjaya, peluang-peluang latihan, pelajaran, sosial dan peribadi.
·        Memberi penerangan tentang cara mengisi borang permohonan pekerjaan.
·        Mengendalikan lawatan kerjaya ke kilanng-kilang.
·        Memberikan maklumat kerjaya kepada sesiapa sahaja yang memerlukannya.
·        Mengelolakan program pendidikan pencegahan penyalahgunaan dadah.

Perkhidmatan bimbingan kelompok
·        Merancang dan menyelaras aktiviti-aktiviti bimbinan kelompok dan tujuk ajar yang boleh menggalakkan perkembangan  konsep kendiri yang positif, aspek kognitif, efektif, psikososial, jasmani, kejantinaan, vokasional, moral atau agama.
·        Mengadakan bimbingan kelompok tentang masalah disiplin, pelajaran sosial dan lain-lain topik seperti yang dicadangkan oleh murid-murid dari masa ke semasa. Bimbingan ini lebih bersifat penyesuaian.
·        Membantu murid-murid memilih mata pelajaran pilihan mereka untuk peperiksaan PMR, SPM dan STPM sebelum mereka meninggakan sekoah rendah.
·        Memberi motivasi kepada murid-murid yang akan menghadapi peperiksaan.

Perkhidmatan kaunseling
·        Perkhidmatan kaunseling boleh dilakukan secara individu atau kelompok tentang perkara-perkara berikut :
(a) Pencapaian akedemik yang kurang memuaskan
(b) Rujukan yang dibuat oleh guru-guru dan ibu bapa
(c) Aspek peribadi dan kerjaya
(d) Ketidakhadiran untuk kegiatan kokurikulum
(e) Masalah-masalah disiplin seperti lewat ke sekolah, ponteng sekolah, merokok, bergaduh, buli dan menyalahgunakan dadah
·        Kaunseling keluarga boleh diadakan jika perlu untuk memahami masalah murid-murid serta mendapatkan kerjasama daripada ibu bapa.
·        Kunseling tunjuk ajar seperti guru bimbingan mengadakan kelas untuk mengajarkan kelas untuk mengajarkan perkara-perkara seperti penilaian kendiri, penjelaskan nilai-nilai, kemahiran-kehamiran berkomunikasi, menghadapi masalah, membuat keputusan, cara mengelakkan diri daripada penyalahgunaan dadah.

Perkhidmatan penempatan
·        Membantu murid-murid memilih kegiatan bidang kokurikulum yang sejajar dengan kebolehan, minat dan kemmapuan mereka.
·        Penempatan murid ke sekolah menengah :
(a) Menjadi penyelaras menempatkan murid ke sekolah menengah yang berdekatan atau sekolah menengah pilihan murid.
(b) Membantu Bahagian Sekolah Berasrama penuh dengan membekalkan data tentang murid-murid lepasan sekolah rendah.

  Perkhidmatan mencegah penyalahgunaan dadah
·        Mengadakan bimbingan individu atau kelompok untuk menanam dan memupuk sikap benci akan dadah.
·        Memberikan pertolongan kepada murid-murid untuk mendapatkan bantuan pemulihan atau rawatan.
·        Memberikan bantuan kepada murid-murid supaya dapat meyesuaikan diri ke alam persekolahan selepas tamat pemulihan.
·        Membuat penilaian dan memberikan maklum balas kepada murid-murid supaya dapat menyesuaikan diri ke alam persekolahan selepas tamat pemulihan.
·        Membuat penilaian dan memberikan maklum balas kepada Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) berkenaan program pencegahan penyalaahgunaan dadah pada peringkat sekolah.

Perkhidmatan pperundingan dan rujukan

·        Menolong murid-murid lepasan sekolah dalam hal-hal peribadi, kerjaya, pelajaran da sebagainya jika perlu.
·        Menolong pihak pendaftar dan staf sekolah memahami dengan lebih mendalam akan program bimbingan di sekolah.
·        Menolong ibu bapa murid dalam hal kebajikan murid-murid.
·        Berunding dengan staf sekolah tentang cara-cara meningkatkan tahap prestasi khidmat bimbingan di sekolah.
·        Merancang bersama-sama guru tentang cara-cara yang paling berkesan mengawasi kemajuan murid-murid.
·        Mengadakan prosedur-prosedur tertentu kepada agensi-agensi atau pakar-pakar seperti doktor, pakar ksnsk-ksnsk, pakar jiwa, pegawai kebajikan dan sebagainya

Perkhidmatan penyelarasan sumber
·        Menjadi penyelaras bagi aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan kebajikan murid-murid antara sekolah dengan agensi-agensi luar.
·        Menjadi pakar rujuk dalam kegiatan ekonomi
·        Menjadi penyelaras untuk melibatkan agensi-agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan dalam program bimbingan di sekolah.
·        Merancang dan menjadi penyelaras dalam usaha memperkenalkan aktiviti-aktiviti bimbingan kepada agensi-agensi tertentu dan komuniti tempatan.

Perkhidmatan perbincangan dengan ibu bapa
·        Mengadakan hubungan dangan ibu bapa murid-murid untuk bersama-sama mengawasi kemajuan mereka terutamanya dalam pelajaran.
·        Menghubungi ibu bapa apabila kemajuan murid-murid tidak memuaskan.
·        Menjadi penyelaras program orientasi untuk murid-murid dan ibu bapa.
·        Berkerjasama dengan ibu bapa daam mewujudkan disiplin dalam kalangan murid.
·        Mengadakan sesi bimbingan keluarga jika didapati masalah yang dihadapi oleh murid-murid berpunca daripada keluarga.

Perkhidmatan penilaian
·        Menilai program bimbingan di sekolah dengan tujuan meningkatan mutunya.
·        Menilai model bimbingan sebelum dilaksanakan di sekolah.
·        Mengadakan program pembimbing rakan sebaya dan program latihan.



9. Teori Kaunseling

Teori Hierarki Keperluan Maslow



Aplikasi Teori Hierarki Keperluan Maslow dalam bimbingan kaunseling.

        i.            Keperluan Fisiologi
Keperluan fisiologi ini merupaka keperluan asas bagi manusia sebagai contoh air, udara dan makanan. Begitu juga dengan sesi kauseling perkara utam yang pelu kita titik beratkan ialah keselesaan klien contohnya persekitaran bilik kaunseling itu sendiri dari segi pengudaraannya yang nyaman membuatkan klien berasa tenang untung bertemu dengan kauselor bagi menyelesaikan masalah mereka.

      ii.            Keperluan Keselamatan
Keperluan ini pula adalah kedua terpenting dalam teori ini kerana manusia perlukan keselamatan agar dirinya tidak terancam. Sebagaimana, kita sebagai pihak kaunselor hendaklah membuatkan klien berasa selesa dan selamat seperti tahap kaunseling yang awal dimana kaunselor perlu meyakinkan kepada klien bahawa kaunselor akan menyimpan segala hal ehwal peribadinya dengan selamat agar klien berasa selamat apabila menceritakan rahsianya kepada pihak kaunselor.

    iii.            Keperluan Kasih Sayang dan Kepunyaan
Secara fitrahnya manusia inginkan rasa kasih dan sayang dari orang lain terhadap dirinya. Hal yang demikian, boleh dilihat pada peringkat remaja dimana mereka akan mencari kasih sayang diluar rumah jika mereka merasakan mereka tidak merasai kasih sayang di dalam rumah mereka. Begitu juga dengan klien yang datang bertemu dengan kita. Sebagai kaunselor perlulah bijak memainkan peranan apabila mendengar luahan hati klien atau masalah yang di hadapi oleh klien agar mereka merasakan ada juga orang yang boleh mendengar apa yang dipendam selama ini.

    iv.            Keperluan Penghargaan Kendiri
Tahap keperluan seterusnya ini boleh membuatkan seseorang itu lebih yakin kepada dirinya kerana dengan memberikan penghargaan kepada seseorang individu itu dia akan merasakan dirinya masih berguana. Hal yang demikian, sesuai bagi kaunselor memberikan sedikit kata-kata yang boleh menguatkan lagi semangat klien dan memberi pandangan-pandangan yang bernas dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh klien. Dengan ini klien tidak merasakan masalah yang dihadapi terlalu sulit hingga tiada penyelesaiannya serta klien akan merasakan mereka dihargai apabila ada orang yang masih boleh memberikan pendapat kepada mereka.

      v.            Keperluan Kesempurnaan Kendiri
Untuk mencapai tahap keperluan kesempurnaan kendiri amat sukar keran ia memerluakan masa bagi individu tersebut kerana ia merupakan kejayaan bagi sesebuah individu itu menentukan matlamat dan hal tuju hidup mereka. Tidak semua  orang boleh capai ketahap kesempurnaan diri. Dimana, seorang klien dapat menyelesaikan masalah mereka dan dapat mencapai objektif hidup mereka serta dapat berfiran secara kritis dan efektif.

            Keperluan Fsiologi dan Keperluan Keselamatan merupakan keperluan asa dalam teori ini juka kedua-duanya tidak dipenuhi dengan baik maka sukar untuk mencapai ketiga-tiga kekerluan lagi iaitu Keperluan Kasih Sayang dan Kepunyaan, Keperluan Penghargaan Kendiri dan Keperluan Kesempurnaan Kendiri.



9. Proses Kaunseling Individu.

1) Penyediaan dan Kemasukan
Tujuan ini bagi mengurangkan penentangan klien seterusnya Kaunselor hendaklah meningkatkan aras kepercayaan klien terhadapnya supaya klien berasa selesa dan mudah meluahkan perasaan.Suasana dia dalam bilik mestilah tenang dan tidak menakutkan. Kaunselor hrndaklah menunjukkan muka yang berseri dan tubuh badan kaunselor yang sesuai.Selain itu, memulakan temu bual hendaklah menggunakan soalan-soalan yang tidak menakutkan. Contohnya, “ada sesuatu yang ingin anda kongsikan?” atau “anda seperti ada sesuatu yang ingin dikongsikan bersama saya?Silakan”.

2) Penjelasan
Kaunselor cuba untuk mendapatkan gambaran yang jelas tentang masalah klien. Soalan yang diajukan hendaklah berbentuk terbuka bagi mendapatkan banyak jawapan dan maklumat. Sebagai contoh soalan, “Ada orang suka ke sekolah, ada orang tak suka ke sekolah. Bagaimana dengan awak?”. Berbanding jika memberikan soalan jenis tertutup ia tidak mendorong kepada klien bercakap dengan lebih panjang contohnya “awak suka datang ke sekolah?” semestinya jawapan yang akan diberikan adalah ya atau tidak sahaja.

3) Struktur
        Penstrukturan akan menentukan sifat, batasan dan matlmat perhubungan menolong. Langkah-langkah yang akan diambil boleh diberitahu kepada klien supaya dia lebih sedar tentang arah yang ditujunya. Perkara-perkara seperti masa, batasan-batasan tindakan dan peranan hendaklah dijelaskan kepada klien.

4) Perhubugan
       Matlamat ini adalahuntuk mengeratkan perhubungan antara kaunselor dengan klien. Kesenyapan mungkin berlaku kerana penentangan yang wujud. Klien mula berasa tidak selesa membincangkan sesuatu. Kemungkinan juga aras kepercayaannya terhadap kaunselor belum lagi kuat. Berkemungkinan, penerokaan sedang berlaku. Ataupun,klien sedang memikirkan perkara yang hendak diperkatakan kepada kaunselor.

 5) Penerokaan
Sewaktu dalam peringkat ini, kaunselor telah mempunyai kefahaman yang lebih jelas tentang siapa sebenarnya kien itu, apakah harapannya dan bagaimana dia boleh ditolong? Kaunselor mula memikirkan perubahan-perubahan yang perlu dilalui oleh klien dan strategi yang akan digunakan.

6) Pengukuhan
Pada peringkat ini, klien menjelaskan perasaannya dengan lebih lanjut dan menentukan alternatif-alternatif lain. Kemahiran-kemahiran baharu juga diamalkan.

7) Perancangan
  Matlamat kali ini tertumpu kepada rancangan tindakan yang khusus. Rancangan-rancangan untuk penamatan dan penerusan akan dirumuskan.

8) Penamatan
        Rumusan tentang pencapaian-pencapaian klien akan dibuat. Jika terdapat matlamat yang tidak tercapai, sebab-sebabnya hendaklah dikenal pasti. Klien boleh diminta merumuskan segala yang dilaluinya. Kemudian, kaunselor boleh menokok tambah. Jika didapati klien telah membuat keputusan atau merasakan dia telah dapat menyelesaikan masalahnya dengan memuaskan atau didapatiboleh be2rdikari, maka penamatan boleh dilakukan.

10. Kemahiran Kaunseling


  • Tingkah Laku Memberi Perhatian
Kaunselor yang dapat memberikan pemerhatian yang teliti akan dapat memahami masalah murid dengan baik.  Selain itu,  keadaan ini dapat menjadikan murid rasa hormat dan selamat bagi seorang klien selain berfungsi sebagai alat peneguhan serta memudahkan komunikasi.

Terdapat 5 komponen Tingkah Laku Memberi Perhatian;

i) Kedudukan Tubuh badan (posture)  kaunselor.
ii) Ekspresi muka.
iii) Tentangan Mata.
iv) Soalan terbuka.
v)  Dorongan minimum untuk bercakap.


  • Kemahiran Mendengar
Sebagai kaunselor, kita seharusnya belajar cara mendengar dengan berkesan sebelum bertindak membantu murid menyelesaikan masalahnya.  Aktiviti ini bukan suatu amalan yang pasif dalam kaunseling.  Menurut Carl Rogers,  seseorang kaunselor perlu mendengar secara aktif maksudnya disini kaunselor perlu melakukan sesuatu yang positif agar masalah seseorang murid dapat difahami dengan baik.
  • Kemahiran Menyoal
Kemahiran menyoal amat diperlukan olehnseorang kaunselor bagi mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai sesuatu masalah klien.  Soalan yang boleh dikemukan ada 2 jenis, iaitu solan terbuka dan solan tertutup.

-         Soalan Tertutup
Soalan-soalan tertutup lazimnya memerlukan jawapan ‘ya’ atau ‘tak’ . Soalan tertutup ini amat tidak sesuai kerana ia tidak menggalakkan klien menghuraikan tentang sesuatu. Maka, maklumat yang diperolehi adalah terhad.
Comtoh ;
Kaunselor   : Kamu suka datang ke sekolah?
Klien            : Ya.


-         Soalan Terbuka
Soalan ini membolehkan kaunselah memperolehi banyak maklumat daripada klien. Dengan maklumat yang mencukupi kaunselor akan dapat membentk gambaran yang lebih jelas tentang masalah yang dihadapi oleh murid atau kliennya. Makluamat yang mencukupi memudahkan kaunselor mengendalikan satu-satu masalah klien.
Contoh ;
Sesetengah murid suka ke sekolah, tetapi ada juga yang tidak suka. Bagaimana pula dengan diri kamu?


  •  Kemahiran Memahami
Seorang kaunselor hendaklah memahami masalah klien sebelum cuba menyelesaikannya. Sesetegah daripada kita bersikap kurang sabar. Sebaik sahaja mendengar sesuatu masalah, kita terdorong menyelesaikannya dengan segera. Hal yang sedemikaian, bukanlah cara yang berkesan dalam usaha membantu klien.Kemahiran untuk memahami masalah klien hendaklah diperkukuh agar kaunselor memperoleh gambaran menyeluruh serta latar belakang sesuatu masalah.

  • Kemahiran Berempati
Kemahiran berimpati kaunselor mengandungi dua komponen kenyataan klien, iaitu idea kliean (kognitif) dan  perasaan klien (efektif). Kemahiran berimpati kaunselor akan membentuk gambaran kepada klien yang kaunselor telah memahami idea dan persaan-perasaannya, dia terdorong untuk menceritakan masalahnya dengan lebih lanjut. Hal ini penting untuk membantu kaunselor memahami kesulitan klien dengan lebih lanjut serta jelas. Apabila senario kesulitan dicapai, barulah kaunselor berada dalam keadaan yang baik untuk membantu klien menyelesaikan masalahnya.

  •   Refleksi Idea
Kemahiran refleksi idea dalam kaunseling merupakan satu kemahiran, iaitu kaunselor itu membalikkan kata-kata klien. Apabila situasi ini berlaku, kaunselordikatakan refleksi idea. Reflekdi idea membolehkan kaunselor menyemak dengan klien sama ada dia tela memahami apa-apa jua yang disampaikan oleh klien. Selain itu, refleksi idea dapat membantu klien mencapai kesedaran diri dan kefahaman diri. Setelah memahami masalah klien, kaunselor dapatlah bertindak menyusun strategi penyelesaian masalah yang lebih berkesan.

  •    Membuat Rumusan
Tindakan kaunselor memberi rumusan merupakan proses menggulung segala yang dibincangkan dalam sesi kaunseling. Rumusan akan mengutamakan perkara-perkara penting yang telah dibincangkan bersama-sama klien. Membuat rumusan merupakan satu cara menamatkan satu-satu esei kaunseling. Hal ini membolehkan kaunselor mendapatkan kefahaman yang lebih mendalam tentang seseorang klien serta membantunya meninjau kemajuan yang telah dicapai. Bahasa yang digunakan oleh seorang kaunselor mestilah bahasa yang mudah difahami serta jelas. 

11.Rumusan

Kaunselor yang memiliki berbagai-bagai kemahiran kaunseling individu berpotensi untuk murid-murid dari segi sosiemosi mahupun akedemik. Layanan yang diberikan dari kaunselor kepada klien juga akan mendorong murid yang bersifat pendiam dan pemalu meluahkan pelbagai jenis masalah kepada kaunselornya. Oleh yang demikian, suatu suasana kaunseling akan dapat diwujudkan. 

12. Rujukan

1. Lee Keok Cheong,  Ee Ah Meng, Suppiah Nachiapan, Taquddin Abd.  Mukti. 2014. Bimbingan dan Kaunseling Kanak-kanak. Oxford Fajar Sdn. Bhd. Selangor. 

2. Suradi Salim. 1997. Bimbingan dan Kaunseling. Utusan Publications &Distributors Sdn. Bhd. Kuala Lumpur. 

3. Ibrahim Ahmad. 2002. Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di Sekolah Rendah. PTS Professional Publishing Sdn. bhd.  Kuala Lumpur. 

4. Malek Muahamat Said. 2007. Mengurus Bimbingan dan Kaunseling Sekolah. PTS Professional Publishing Sdn. Bhd. Kuala Lumpur. 










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 3:SISITEM PENDIDIKAN PONDOK

SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA SUATU PENGENALAN